lørdag den 23. februar 2008

I Danmark er jeg født !

Det synes jeg:

For mig er det vigtigt, at tage afstand fra det fremmedhad og den "væren sig selv nok", der er blevet så uhyggeligt almindeligt her i Danmark !


Jeg mener, at Pia Kjærsgård og folk med lignende fremmedfjendske holdninger har bidraget

meget negativt til den almene medmenneskelige forståelse, vi har for nuværende.
Vi behandler simpelthen ikke hinanden godt nok nu om dage. Den dansker, der bare er en lille smule anderledes, kan ofte se frem til blive hakket på (og er det en anderledes hudfarve, du har, så er det da helt galt - så skal du være glad for overhovedet, at få lov til at blive i Danmark !!)

Jeg synes, at vi alt for ofte er uvenlige og at vi møder andre mennesker med mistro og manglende tillid. Det resulterer i en ubehagelig stemning, hvori det føles utryg at være. Hvad er det , vi er så bange for ? Jeg er ikke bange ! Jeg har ingen grund til at være bange. Der er ingen, der tager noget fra mig. Jeg møder mine meddanskere med venlig empati og oplever som regel, at blive mødt på samme måde.

Natasja, den unge sangerinde, der for nylig døde så tragisk, udtrykker på sin cd "I Danmark er jeg født" meget præcist, hvor skoen trykker, og hvad vi skal gøre ved det "slip frisindet løs - det lurer under byens tage..."

Meget større tollerence over for os selv og andre er en absolut nødvendighed, hvis vi skal vende den kedelige tendens til hårdhed, der er fremherskende i dagens samfund. Vi er nødt til at ændre den holdning, hvis vi skal bremse den voldsspiral, der udspringer af angsten.Jeg synes, at det ordsssprog, der siger: "Vær mod andre, som du ønsker, de skal være mod dig" er en ganske enkel opskrift. Det løser ikke alle problemer, men det er en ganske god begyndelse.................det er trods alt de færreste, der spytter på sig selv !!

Pia Holk

4 kommentarer:

david santos sagde ...

Good luck, Pia!
Have a good weekend

Rux sagde ...

"æblet falder sjældent langt fra stammen" og det er dejligt når man har så fantastisk en mor som dig!

Rux sagde ...

Kommer der ikke snart en blog til?

Kirsten Fonborg Hansen sagde ...

Hej Pia

Rigtig godt indlæg! Glæder mig til at se dig igen.

Kirsten